تعمیرات
تخصصی وسپا
در هر ساعت
از شبانه روز

تعمیرات
تخصصی وسپا
در هر ساعت
از شبانه روز

کمترین زمان

تعمیرموتور سیکلت در محل

قیمت تعمیر موتورسیکلت در محل

سرعت خدمت رسانی

هر آنچه از یک موتورساز سیار انتظار دارید!

هر آنچه از یک موتورساز سیار انتظار دارید!
دکتر وسپا پاسخگویی ۲۴ ساعته لوازم یدکی تمامی موتورها کامل موجود میباشد
تعمیرات موتور بصورت کاملا حرفه ای و بهترین کیفیت با سالها سابقه موتورسازی
موتورسازی سیار

امکان ندارد موتورباز باشید و اسم وسپا (Vespa) را نشنیده باشید! این موتورسیکلت بامزه بیش از ۷۰ سال است که جایش را در قلب تمام مردم دنیا باز کرده است

همراه باشید تا داستان وسپا را برایتان تعریف کنیم و ۹ حقیقت جالب را هم درباره وسپا به شما بگوییم. مطمئن باشید که هیچکدام را قبلا نشنیده‌اید!

۱) وسپا؛ زنبورک طلایی

موتور سیکلت وسپا در سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد. تولیدکننده آن بعد از دیدن آن گفت: !Sembra una vespa، یعنی این که شبیه زنبوره! چون موتور سیکلت صدای زنبور می‌داد! البته موتور سیکلت وسپا دیگر صدا نداد اما نام وسپا روی آن ماند. چون وسپا در زبان ایتالیایی به معنی زنبور است! زنبور قصه ما به سرعت محبوب شد و به سرتاسر جهان سفر کرد. پیاجیو (Piaggio) کارخانه تولید کننده وسپا، در قرن نوزدهم در کار ساخت کشتی بود و بعد از آن هم به صنایع هوایی و ساخت هواپیما رو آورد. به همین دلیل در جنگ جهانی دوم حسابی مورد هدف قرار گرفت و آسیب‌های فراوان دید.

کارخانه پیاجیو بعد از جنگ، با کمک متفقین دوباره بازسازی و سرحال شد. اما مانند بسیاری از تولیدکننده‌های هواپیما، به آنها اجازه داد نشد تا فعالیتشان را در زمینه صنایع هوایی ادامه بدهند. مدیر کارخانه پیاجیو هم متوجه شد که بعد از جنگ اوضاع اقتصادی نامناسب است و مردم نیاز دارند تا ارزان‌تر جابجا شوند. پس از فرصت استفاده کرد و وارد دنیای موتورسیکلت شد و حالا وسپا یکی از بهترین برند های موتور سیکلت در جهان است!

2) وسپا و رویای آزادی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که موتورسیکلت وسپا از روی یک موتورسیکلت جنگی الهام گرفته شده است! موتورسیکلت Cushman مدل ۵۳ یک موتورسیکلت سبک با چرخ‌های کوچک بود که برای استفاده‌های نظامی طراحی شده بود. در دوران جنگ جهانی دوم، این موتورسیکلت را با چتر نجات به مناطق جنگی می‌فرستادند. بسیاری از آنها در میلان و تورین فرود آمدند تا سربازان ایتالیایی از آن استفاده کنند. حالا وسپا از دل جنگ، پیام‌آور صلح و شادی و جوانی می‌شود! یکی از کمپانی‌های دیگر موتور سیکلت‌سازی که نماد آزادی و قدرت است، هارلی دیویدسون پسر بد آمریکا است!

۳) ازت متنفرم موتور لعنتی!

باورتان می‌شود طراح موتور سیکلتی به این زیبایی از موتور متنفر باشد؟! پیاجیو از یک مهندس خبره به نام کورادینو داسکانیو (Corradino D’Ascanio) درخواست کرد تا برایش موتورسیکلت طراحی کند. داسکانیو یک طراح ساختارشکن بود که اولین هواپیما تک‌سرنشین خود را در ۱۵ سالگی ساخته بود. داسکانیو همچنین سازنده اولین هلیکوپتر ایتالیا هم بود اما با تمام این حرف‌ها او از موتورسیکلت‌ خوشش نمی‌آمد! به نظر او موتورسیکلت‌های آن زمان، بسیار گنده و کثیف بودند! پس تصمیم گرفت یک موتورسیکلت خیلی متفاوت طراحی کند.

این طراح نابغه، دنده‌های موتور را به دسته آن منتقل کرد و یک فضای مناسب در قسمت جلوی زین باز کرد تا موتورسواران بتوانند پاهای خود را در آن فضای خالی حرکت بدهند. این طراحی برای خانم‌های دامن‌پوش آن زمان بسیار مناسب بود و این ویژگی وسپا در محبوبیت این موتورسیکلت نزد خانم‌ها تاثیر بسیاری گذاشت. داسکانیو که از کثیفی بیزار بود، جعبه موتور را در بدنه موتور قرار داد تا موتورسواران و لباس‌هایشان تمیز بمانند و روغنی نشوند!

 

 

۴) صدا، دوربین، حرکت!

درست است که وسپا آنقدر خوب بود که مردم خودشان آن را تبلیغ و به یکدیگر معرفی می‌کردند، اما شهرت و محبوبیت وسپا با ظهور روی جلد مجله‌ به شکل موشکی افزایش یافت! مردان موتورسوار خوش‌قیافه به همراه دختران مو بلند که موهای خود را در باد رها کرده بودند به شدت به فروش وسپا کمک کرد. زنبور جاه‌طلب ما به این هم راضی نشد و وارد هالیوود شد!

ستاره‌هایی مانند آنیتا اکبرگ در فیلم زندگی شیرین (La Dolce Vita) سوار بر وسپا ظاهر شد. همچنین آدری هپبورن بازیگر محبوب آن روزها در فیلم تعطیلات رُمی (roman holiday) با وسپا به گردش اطراف رم پرداخت. چند عکس بامزه هم از وسپا در فیلم بن هور (Ben Hur) به یادگار مانده که نشان می‌دهد از این موتور سیکلت در مراحل فیلم‌برداری این فیلم استفاده شده است. مطلب ۹ فیلم مخصوص موتوربازها را ببینید تا با بقیه فیلم‌های موتوی هم آشنا شوید!

۵) آیا موتور وسپا افسانه‌ها را شکست می‌دهد؟

در این ۷۰ سال وسپا نشان داده که فقط محبوب نیست، بلکه بیشترین فروش در صنعت موتورسیکلت را هم داشته است! در این سالها وسپا تعداد ۱۸ میلیون موتور فروخته است و این اصلا شوخی نیست! اما این ۱۸ میلیون شامل موتورهای تحت لیسانس وسپا در هند و اندونزی و تایوان هم می‌شود. این تعداد حتی از میزان فروش ماشین افسانه‌ای فورد T هم بیشتر است! در این هفت دهه که از تولد وسپا می‌گذرد، ۱۵۰ مدل مختلف از این موتور به بازار آمده است.

6) از روی دست هم کپی نکنید

هرجا که محبوبیت باشد شک نکنید که تقلید هم وجود دارد! اما داستان کپی کردن از وسپا خیلی بامزه است! در سال ۲۰۱۳ پلیس ایتالیا ۱۱ مدل مختلف کپی از وسپا را کشف و ضبط کرد. این موتورها را ۷ شرکت مختلف چینی تولید کرده بودند و آنقدر گستاخ بودند که این موتورها را در در نمایشگاه EICMA در حیاط پشتی کارخانه پیاجیو به نمایش گذاشتند. آن هم در کنار موتورهای اورجینال وسپا! واقعا که چه رویی دارند بعضی‌ها!

۷) موتور سیکلت وسپا؛ انتخاب بیتِل‌ها

با اینکه ایتالیا خانه مادری وسپا محسوب می‌شود اما در تمام دنیا این موتور سیکلت عاشقان بسیاری دارد. دومین بازار بزرگ وسپا بعد از ایتالیا، کشور انگلستان است. فرهنگ وسپا سواری در انگلستان بسیار گسترده بود و از دهه ۱۹۵۰ تا حالا ادامه دارد. وسپا در انگلستان فراتر از یک موتورسیکلت ظاهر شد و با فرهنگ جوانان پرشور انگلیسی و مد روز گره خورد.

جوانان یاغی انگلیسی با آن اورکت‌های سبز رنگ خودشان، وسپا را به عنوان بخشی از استایل خود انتخاب کرده بودند. آنها به موتورسیکلت‌های خود آینه و چراغ‌های اضافی آویزان می‌کردند و ویراژ می‌دادند و مثل جوان‌های هر دوره‌ای می‌خواستند خودشان را از طریقی معنا کنند. دقیقا مانند جوانی‌های شما! که موهای بلند داشتید و جین‌های دمپا گشاد می‌پوشیدید!

وسپا در انگلستان یک وسیله نقلیه باحال شناخته می‌شود و کسانی که وسپا سوار می‌شوند هم در این کشور خیلی باحال هستند! از سلبریتی‌های وسپا‌ سوار در لندن می‌توان به پاول مک‌کارتنی در قدیم و سایمون کاول در حال حاضر اشاره کرد. راستی شما طرفدار کدام هستید؟ شما هم فکر می‌کنید موسیقی الان به کیفیت گذشته نیست؟

 

۸) چقدر مدل داری زنبورکِ بلا!

یادش بخیر یک زمانی بود که وسپا فقط یک مدل داشت. اما حالا وسپا ۱۲ مدل مختلف موتور سیکلت دارد. این ۱۲ مدل در ۶ خانواده قرار می‌گیرند:

Primavera) 50, 125 and 150)
Sprint) 50, 125 and 150)
GTS) 300)
GTS Super) 125 and 300)
PX) 125 and 150)
and) 946 ,125)
تمام این مدل‌ها از ۵۰ سی‌سی دو سیلندره تا ۳۰۰ سی‌سی چهار سیلندره را شامل می‌شوند.

۹) وسپا مانند یک اسب اصیل به صاحب خود وفادار می‌ماند

مدل فعلی وسپا به نام ۹۴۶ از مدل اصلی آن در سال ۱۹۴۶ الهام گرفته شده است. این مدل برای گرامیداشت مدل اصلی وسپا دیزاین شده است و طراحان در تمام جزئیات دسته‌ها، نشیمن، خطوط و طراحی کلی سعی کرده‌اند تا دیزاین مدل اصلی را حفظ کنند اما در عین حال هم بسیار متفاوت طراحی کرده‌اند.

موتور سیکلت وسپا مدل ۹۴۶ یک موتور بسیار خاص و لاکچری است و دیزاین آن حسابی چشم‌های شما را سر شوق می‌آورد. اگر می‌خواهید حدودی بدانید که این موتورسیکلت چقدر لوکس و گران‌قیمت است فقط بگویم که صندلی این موتور تماما دست‌دوز استادکاران ایتالیاست!

بسیاری از اشیا در گذر زمان به یک معنا تبدیل می‌شوند. این اشیا از فرهنگ می‌گذرند، از افکار سفر می‌کنند و مستقیما به یک سمبل ابدی در تاریخ تبدیل می‌شوند. در تمام دنیا وسپا نشانه ایتالیاست. گویی یک زبان مشترک بین تمام مردم جهان ایجاد کرده است و همه این زبان را به نام ایتالیا می‌شناسند.

موتور سیکلت وسپا، یکی از پرطرفدارترین موتورهای ایتالیایی است که محبوبیت جهانی دارد.این موتور یادآور جنگ جهانی دوم، آدری هپبورن و کسب استقلال زنان است. اگر از طرفداران موتورسیکلت هستید، احتمالا نام وسپا به گوشتان خورده است.

وسپا موتورسیکلتی نظامی یا اسکوتری محبوب!

وسپا موتورسیکلت دو چرخ ۷۰ ساله‌ای است که همچنان جوان باقی مانده است. بد نیست بدانید احتمالاً فقط در ایتالیا این اتفاق می‌افتد که یک موتورسیکلت نظامی زشت بتواند کاتالیزوری باشد که منجر به ایجاد یک نماد شود. در طراحی وسپا از موتورسیکلت‌های کوچک زیتونی رنگ کوشمن الهام گرفتـه شـد است. این موتورسیکلت‌ها در طول جنگ جهانی دوم با چتر نجات به قلب صنعتی ایتالیا در میلان و تورین انداختـه می‌شـدند تا به وسیله سربازان در نبرد با آلمانی‌ها مورد استفـاده قرارگیرند.
مهندسی به اسم کرادینو داسکانیو که تمایلی به موتور سیکلت هم نداشـت و روی رشته‌ی تخصصی طراحی هواپیما یا هلی‌کوپتر کار می‌کرد، موفق شـد نوع جدیدی از موتورسیکلت‌ها را به نام اسکوتر طراحی کنـد. نکته جالب در مورد این مهندس طراح، بیزاری او از موتورسیکلت بود که موجب شـد نوع جدیدی را طراحی کنـد.
داسکانیو نه تنها برای پیاجو موتورسیکلت وسپا را طراحی کـرد، بلکه برای اینوسنتی که رقیب پیاجو بـود هم اسکوتری طراحی کرد که بعدها لامبرتا نام گرفـت. این مهندس طراح پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۱۴، به ارتش ملحق شـد و بیشتر عمر خود را به عنوان طراح و مهندس مشغول به کار بـود.
شرکت vespa در سال 1914 افتتاح شـد و فعالیت خود را آغاز کـرد. وسپا در لغت به معنی زنبور بی عسل است. البته این زنبور با اینکه محصولی تولید نمی‌کند، آن‌قدرها هم بی استفـاده نیست و لقب یکی از لاکچری‌ترین موتورهای امروز را به خود اختصاص داده است. دلیل انتخاب چنین نامی این بود که صدایی مانند صدای زنبور تولید می‌کـرد، البته موتورسیکلت وسپایی که امروز می‌بینیم دیگر صدا ندارد اما این نام بر روی آن مانده است.
شرکت وسپا از ابتدا تا کنون الگوی منحصر به فرد خود را داشتـه است. البته با گذشت زمان این شرکت پیشرفت‌های چشم‌گیری داشتـه و امـروزه یکی از بهترین و گران‌ترین موتورسیکلت‌ها را تولید می‌کند. شهرت و جاذبه vespa در دنیای موتورسیکلت، درست مانند کمپانی اپل در دنیای تکنولوژی است.

وسپا موتورسیکلتی معمولی و ارزان یا اسکوتری لاکچری؟

کمپانی vespa در سال 1325 شروع به فعالیت کرد و هدفش تولید موتورسیکلت‌های ساده و ارزان قیمت برای اقشار ضعیف جامعه بـود. اما به مرور زمان شرکت vespa موتورسیکلت‌هایی تولید کرد که تبدیل به اسکوتری فوق لاکچری برای عاشقان موتورسیکلت شـد. این موتورسیکلت به صورت انحصاری در کارخانه vespa واقع در توسکانی ایتالیا تولید و از آنجا به سایر کشورها از جمله ایران صادر می‌شود. لازم به ذکر است که کشورهایی مانند هند و چین به عنوان قطب تولیدکننـده موتورسیکلت در جهان، اقدام به تولید کپی‌هایی از موتورسیکلت وسپا می‌کننـد و این نسخه‌های کپی را به کشورهای دیگر صادر می‌کننـد.

تبلیغ گسترده وسپا به واسطه محبوبیت در میان مردم

حقیقت این است که vespa بعد از عرضه آن‌قدر محبوب شـد که به وسیله مردم تبلیغ می‌شـد. اما محبوبیت وسپا زمانی به اوج رسید که روی جلد مجلات ظاهر شـد. اما این پایان ماجرای تبلیغات این موتورسیکلت محبوب نبـود؛ vespa پس از مدتی به هالیوود وارد شد و ستاره‌هایی مانند آنیتا اکبرگ و آدری هپبورن با این موتورسیکلت در فیلم‌هایی ظاهر شدنـد.
وسپا در تمام این سال‌ها ثابت کرده است که فقط یک موتورسیکلت محبوب نیست، بلکه این موتورسیکلت دارای رکورد بیشترین فروش هم است. وسپا در این سال‌ها حدود 18 میلیون موتور فروختـه است. این عدد اصلاً شوخی‌بردار نیست. این 18 میلیون، شامل موتورهای تحت لیسانس vespa در هند، اندونزی و تایوان هم است. این میزان فروش از میزان فروش ماشین افسانه‌ای فورد هم بسیار بیشتر است. اکنون 150 مدل مختلف از این موتورسیکلت محبوب و پرفروش وارد بازار شـده است.

محبوبیت وسپا در انگلیس

با وجود این که ایتالیا خانه مادری وسپا محسوب می‌شود اما این موتورسیکلت دلباختـگان زیادی در سراسر دنیا دارد. بعد از ایتالیا بزرگ‌ترین بازار فروش این موتور، انگلستان است. فرهنگ وسپا سواری در این کشور بسیار گستـرده است و از دهه 1950 تا امروز ادامه دارد. ظهور vespa در انگلستان فراتر از یک موتورسیکلت بود و رفتـه‌رفتـه با فرهنگ جوانان و مد روز همراه شد تا جایی که بخشی از استایل جوانان شـد.

8 مدل محبوب وسپا

موتورسیکلت وسپا تقریباً از زمانی که شرکت‎های بزرگی مانند کبیر و کویر موتور در ایران شروع به واردات موتورسیکلت‌های با کیفیت کـردنـد در بازار ایران حضور دارد. این موتورها به دلیل کم مصرف بـودن و ابعاد کوچکی که دارد، برای مسافرت‌های درون شهری یک وسیله نقلیه مناسب است. این موتورسیکلت در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۱.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند.
همچنین به دلیل قیمت مناسب این موتور که نسبت به سایر موتورهای خارجی دارد، محبوب شـده است. در ادامه به معرفی برخی از مدل‌های این موتورسیکلت زیبا و قدیمی می‌پردازیم

1. موتورسیکلت vespa Primaver؛ موتوری آرام و سبک

وسپا پریماورا یک اسکوتر شیک است که مورد استقبال جوانان قرار گرفتـه است. این مدل در سال ۱۹۶۸ معرفی شـد. تولید این موتورسیکلت پاسخی کامل و جامع به رویای یک موتورسیکلت آرام، سبک و باوقار بـود. وسپا پریماورا یک موتورسیکلت چابک و ایمن است. مدل‌های مدرن این موتورسیکلت دارای تورینگ با قفسه‌های کرومی و یک فلپ اتومبیلی هستند. پریماورا دارای دو حجم موتور ۵۰ سی سی و ۱۵۵ سی سی است.

2. وسپا و مدل اسپرینت Sprint؛ ارائه یک مدل اسپورت و زیبا

این مدل وسپا مانند مدل‌های قبلی بسیار سبک است و ظاهری اسپورت دارد. چرخ‌های اسپرینت ۱۲ اینچی است و این ابعاد چرخ به موتورسوار حس خوبی می‌دهد. اسپرینت در دو حجم ۵۰ سی سی و ۱۵۰ سی سی تولید و وارد بازار شـده است. این موتور دارای دو رنگ نقره‌ای و مشکی مات است.

3. موتورسیکلت وسپا لیمیت اسپید Limited Speed

لیمیت اسپید همان‌طور که از اسم آن پیدا است، مختص خیابان‌هایی با محدودیت سرعت است. این موتور سیکلت به موتورسوار اجازه رانـدن با سرعت بالا را نمی‌دهد. اسکوتر لیمیت اسپید در یک حجم ۵۰ سی سی وارد بازار شده است.

4. وسپا GTS ؛ موتورسیکلتی قوی و زیبا

اضافه شـدن آپشن‌هایی به مدل GTS موجب شـده که این مدل یکی از بهترین مدل‌های وسپا باشد. vespa GTS دارای سیستم بایک فایندر و پورت USB است. این مدل هم فقط در یک حجم 278 سی سی تولید شده است. وسپا GTS یکی از لاکچری‌ترین و بهترین موتورهای اسکوتر است. البته به دلیل ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های سنگین شرکت‌های وارد کننـده ایرانی در انجین این موتور تغییراتی می‌دهند و از قدرت آن می‌کاهند.

5. وسپا جی تی اس سوپر GTS SUPERبه همراه زین اگونومیک ارائه شد

این موتور از مدل‌های قبلی خود یک گام جلوتر است و دارای زین ارگونومیک و فرمان تغییر شکل یافتـه است. جی تی اس سوپر هم در یک حجم ۲۷۸ سی سی تولید شـده است.

6. موتورسیکلت وسپا Sei giorniدارنده مقام اول مسابقات 6 روزه وارس

موتورهای سی جیورنی، از خانواده‌ی محصولات جی تی اس است. این محصول در سال 1951 میلادی، مقام اول را در مسابقات varese international six days بدست آورد که افتخار بزرگی برای وسپا محسوب می‌شد. این موفقیت هنگامی با ارزش‌تر می‌شود که بدانید رقبای سی جیورنی در آن مسابقات موتورهای آفرود قدرتمند بودند. این قهرمانی به کمپانی vespa جرات تولید نسخه به روز شـده و مدرن این خانواده را داد. این موتور زیبا را با حجم موتور 278 سی‌سی تولید می‌کننـد.

۷. موتورسیکلت وسپا ۹۴۶؛ موتورسیکلتی کلاسیک

این مدل، یک موتور کلاسیک است. 946 جهت ادای احترام به اولین وسپا که در سال 1946 میلادی تولید شد، به این شکل نام‌گذاری شده است. وسپا 946 دارای ظاهری زیبا و شکیل است، تا جایی که می‌توان لقب بهترین محصول کارخانه vespa را به آن داد. موتور 946 دارای بدنه‌ای از فولاد و آلومینیوم است؛ ترکیبی از سختی و ظرافت. در عین حال که بسیار مقاوم است، بسیار سبکی و راحتی خاصی هم دارد.
وسپای قرمز دارای حجم موتوری 155 سی سی است؛ vespa 946 یک نسخه تمام قرمز دارد که برای ادای احترام به بیماران مبتلا به ایدز طراحی شده است و علاوه بر زیبایی وصف ناپذیر به موتورسیکلتی فوق لاکچری معروف است.

8. وسپای Vespa Electrical؛ موتورسیکلتی دوستدار محیط زیست

اگر به محیط زیست و هوای پاک اهمیت می‌دهید و از طرفی رفت و آمد با یک موتورسیکلت زیبا برایتان مهم است، وسپا الکتریکال یک انتخاب عالی است. این موتورسیکلت بسیار سبک و در عین حال راحت است. راندن آن به آسانی خوردن یک لیوان آب است. قدرت موتور آن 4kw/h است و بسیار بهینه و کم مصرف است. این موتورسیکلت با چهار ساعت شارژ تقریباً 60 مایل را می‌تواند طی کند.

همان‌طور که گفتیم وسپا یک موتورسیکلت قدیمی، لاکچری و گران قیمت است. بنابراین لازم است در مورد برخی خدماتی که در صورت تهیه این موتورسیکلت می‌توانید دریافت کنید هم صحبت کنیم. شرکت‌های بیمه‌گر دو نوع بیمه را برای راکبان موتورسیکلت‌ها ارائه می‌دهند که شامل بیمه بدنه موتورسیکلت و بیمه شخص ثالث است.
در مورد بیمه بدنه موتورسیکلت که نسبت به بیمه موتور با استقبال کمتری از سمت دارندگان موتورسیکلت روبه رو شده است باید بدانید که این بیمه‌نامه همه ریسک‌های تحت پوشش در بیمه بدنه اتومبیل را ارائه نمی‌دهد. پوشش‌های بیمه بدنه موتور سیکلت شامل موارد زیر است:
• آتش سوزی موتور سیکلت
• برخورد صاعقه به موتور سیکلت
• انفجار موتورسیکلت
• برخورد و تصادف موتورسیکلت به هر جسم متحرک یا ثابت که در نهایت خسارت موتورسیکلت را در پی داشته باشد.
اما بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برخلاف بیمه بدنه، یک بیمه اجباری است. ماهیت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است. بیمه دات کام به منظور راحتی مخاطبان امکان خرید بیمه موتور به صورت اینترنتی را در سایت بیمه دات کام برای مشتریان فرآهم آورده است.

وسپا؛ موتورسیکلتی ایتالیایی با محبوبیت تاریخی
این موضوع کاملا واضح است که وسپا موتورسیکلتی مهم در ساختار صنعت موتورسازی است. پیشرو بودن این موتورسیکلت باعث شـده است که شرکت‌های بزرگ موتورسازی به تولید برخی مدل‌های مشابه با وسپا اقدام کنند. اما vespa در میان تمام نسخه‌های کپی شـده همیشه، یک سر و گردن بالاتر است. در این مقاله تاریخچه موتور سیکلت ایتالیایی محبوب را بررسی کردیم و مدل‌های مختلف آن را نام بردیم.

موتور سازی سیار نیاوران موتورسازی سیار ولنجک موتورسازی سیار ونک موتور سازی سیار آرژانتین موتورسازی سیار جردن موتورسازی سیار آجدانیه موتورسازی سیار الهیه موتورسازی سیار پارک وی موتور سازی سیار مطهری موتورسازی سیار قیطریه موتورسازی سیار دیباجی موتورسازی سیار تهرانپارس موتورسازی سیار توانیر موتورسازی سیار ازگل موتورسازی سیار سعادت آباد موتورسازی سیار ده ونک موتور سازی سیارسهروردی موتورسازی سیار عباس آباد موتورسازی سیار غرب موتورسازی سیار شر